7.04.2021 Jemy to co zdrowe-ZAJĄCZKI

1.Zdrowie – słuchanie wiersza Iwony Salach. Zdrowie Iwona Salach

Rozmowa kierowana pytaniami dorosłego.:

Co powinny jeść dzieci aby były zdrowe?;

Co jadł Tomek/chrupała Ania?;

Z czego Hania zrobi surówkę?;

Jakie są wasze ulubione surówki? y

Rozmowa o tym, co robić, aby być zdrowym:

– właściwe odżywianie (regularne spożywanie posiłków, jedzenie dużej ilości owoców i warzyw, picie mleka i jedzenie przetworów mlecznych, picie soków owocowo-warzywnych bez cukru, unikanie słodyczy, chipsów, coli i innych kolorowych, słodkich napojów gazowanych, używanie nazw poszczególnych posiłków: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja;

 – ubieranie stosowne do pory roku i do pogody (nie za grubo, nie za cienko, w okresach przejściowych na „cebulkę”, by można było jakiś element stroju zdjąć, gdy zrobi się zbyt ciepło; – higiena osobista (regularne mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem, mycie zębów, kąpiel, zmiana bielizny, czyste ubranie);

– właściwa organizacja dnia: czas na sen (dzień i noc), na zabawę/pracę, odpoczynek w tym sport, na posiłki (zdrowe i regularne jedzenie).

Prowadzimy rozmowę w kierunku właściwej organizacji dnia.

Można posłużyć się obrazkami, na których zaprezentowane są sytuacje związane z kolejnymi porami dnia. Dla ułatwienia na obrazkach tych może być okno, przez które łatwo widać czy to dzień, czy wieczór, czy jest słońce, czy księżyc. Zwracamy uwagę na przemienność dni i nocy – okresów aktywności i snu człowieka.

Wyróżniamy pory dnia i opowiadamy, co wtedy robimy:

– poranek (rano) – budzimy się, myjemy, ubieramy, jemy śniadanie, wychodzimy do przedszkola/pracy,

– przedpołudnie – zajęcia w przedszkolu i zabawa/praca, drugie śniadanie,

– południe – obiad, krótki odpoczynek,

– po obiedzie (wczesne popołudnie) – swobodne zajęcia zabawa, podwieczorek,

 – późne popołudnie – powrót z przedszkola/z pracy do domu, spacer, wizyty, sporty, hobby, inne

, – wieczór – kolacja, oglądanie lub czytanie bajek, rozmowy, przygotowanie do snu,

 – noc – spanie, tu warto zwrócić uwagę na fakt, że nie wszyscy śpią, niektórzy dorośli pracują, jak np. strażacy, kolejarze, lekarze, pielęgniarki.

Dyskusja o tym, czy można wymienione wcześniej czynności wykonywać o innej porze dnia?

 Zabawa pantomimiczna. Dziecko stoi na środku i prezentuje ruchem wybraną czynność, którą wykonuje każdego dnia. Zadaniem reszty rodziny jest ustalenie, o jaką czynność chodzi i o jakiej porze dnia taka czynność jest wykonywana. Uzasadniamy swoje odpowiedzi. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, zmieniając członka rodziny prezentującego czynności.

„Prawda czy fałsz” – zabawa utrwalająca wiadomości o porach dnia. Rodzic wypowiada zdanie, a dziecko odpowiada, czy zdanie jest prawdziwe. Przykładowe zdania: Rano kładę się spać. Wieczorem myję zęby. W południe jem kolację. W nocy bawię się w piaskownicy. Rano jem obiad. Wieczorem idę do przedszkola. Rano ścielę łóżko. Wieczorem się kąpię. W południe bawię się w przedszkolu. itp.

Możliwość komentowania jest wyłączona.