8-06-2020-W przedszkolu – Pszczółka

Temat kompleksowy: „Kim będę gdy dorosnę?”
Temat dnia: „W przedszkolu”.

„Kucharka” – zabawa paluszkowa. Rozwijanie sprawności palców dłoni.
.Kucharka
Włożyła kucharka łyżki do garnka. Dzieci rozstawiają szeroko palce
w dłoni skierowanej w dół.
Miesza pierwszą łyżką w garnku, Zataczają koła kciukiem.
Miesza druga łyżką w garnku, Zataczają koła palcem wskazującym.
Miesza trzecią łyżka w garnku, Zataczają koła palcem środkowym.
Miesza czwartą łyżką w garnku, Zataczają koła palcem serdecznym.
Miesza piątą łyżka w garnku. Zataczają koła palcem małym.
No a potem zupę całą do talerza Dzieci odwracają dłonie, łączą je
wlała. i robią z nich miseczkę.

 „Kim zostanę w przyszłości?” – rozmowa na podstawie opowiadania Odlotowe zawody O. Masiuk.

Odlotowe zawody
Olga Masiuk
– Kim będziesz, gdy dorośniesz, Tup? – zapytał Szczypior.
– Kosmonautą, jeszcze żaden zając nie poleciał w kosmos.
– Nie będziesz się bał?
– Przecież ja się niczego nie boję!
Szczypior uśmiechnął się do siebie i nic nie powiedział, ale przypomniał sobie, jak znaleźli z Kubą Tupa pod stołem, kiedy rozpętała się burza w zeszłym tygodniu.
– A ty? – zapytał zając.
– Ja pisarzem. Czasem będę pracował z Elizką, która będzie robiła filmy. Będę jej pisał, o czym mają być, a ona będzie robiła film.
– Możecie zrobić film o mnie – podpowiedział Tup. – Może mieć tytuł. „Tup. Pierwszy zając w kosmosie”.
– Chyba można – przyznał powoli Szczypior, ale nie wydawał się zdecydowany.
– A Kuba i Zosia mogliby być malarzami i namalować mój portret – rozmarzył się Tup. – stałbym na nim obok statku kosmicznego.
– Wcale nie wiem, czy Kuba chce być malarzem. Wiesz, że nie lubi malować.
– To może chociaż Zosia… – poprosił zając.
– Zosia mówiła, że chciałaby być podróżnikiem i jeździć po całym świecie, a nawet pojechać tam, gdzie może nikt jeszcze nie pojechał. Poza tym Zosia brzydko rysuje.
– To kto mnie namaluje? Może Elizka?
– Przecież mówiłem ci, że Elizka chce robić filmy – odpowiedział Szczypior.
– Ale nie będzie cały czas ich robiła. Może sobie zrobić przerwę i mnie namalować. Będę pierwszym zającem w kosmosie przecież.
Wtedy właśnie do sali weszła Elizka.
– Od czego mam sobie zrobić przerwę? – zapytała, słysząc własne imię.
– Od robienia filmów – wyjaśnił jej Szczypior.
– Właśnie miałam ci powiedzieć, że jednak nie będę robić filmów. Zostanę poławiaczem pereł.
– Kim? – zdziwił się Tup.
– Pani nam opowiadała o perłach, że są piękne i zamknięte w muszli i są specjalni ludzie, którzy ich szukają. To ja będę kimś takim. Już nie chcę robić filmów.
– A mogłabyś jedną złowić dla mnie? – spytał Tup.
– Jasne, ale po co ci perła?
– Mógłbym ją trzymać w łapce. To dobrze wyglądałoby na portrecie.
Ja, statek kosmiczny i perła. Tylko kto to namaluje? – zamyślił się Tup.
Dorosły zadaje pytania dotyczące opowiadania, np. Kim chce zostać Tup w przyszłości?; Kim będzie Szczypior?; Kim chce zostać Elizka?; Czym zajmuje się pisarz?; Czym zajmuje się reżyser?; Czym zajmuje się kosmonauta?. Na koniec dzieci opowiadają, kim chciałyby zostać w przyszłości i dlaczego, oraz co by robiły, wykonując wymyślony przez siebie zawód.

„Kto pracuje w przedszkolu?” – zabawa słownikowa. Dorosły przygotowuje obrazki przedstawiające przy pracy: nauczyciela przedszkola, woźną, kucharkę / kucharza, policjanta, pielęgniarkę itp. Dzieci wypowiadają się na temat tego, co przedstawiają kolejne ilustracje, podają nazwy zawodów. Na koniec wskazują obrazki przedstawiające osoby pracujące w przedszkolu. Następnie pyta dzieci: O kim mówię? i opowiada o jednym z wybranych, przedstawionych na ilustracji zawodów odnoszących się do przedszkola. Dzieci mają za zadanie podać poprawną nazwę zawodu zarówno w rodzaju żeńskim, jak i męskim.

„Magiczne pudełko Tupa” – zabawa sensoryczna. N. wkłada do pudełka sensorycznego kilka przedmiotów związanych z zawodami: nauczyciela, kucharza, woźnej, np. długopis, kartka, nożyczki, drewniana łyżka, pokrywka, sitko, ścierka, zmiotka, szufelka. Dzieci za pomocą dotyku starają się je rozpoznać, podać nazwę i przypisać do odpowiedniego zawodu.

Możliwość komentowania jest wyłączona.