24-06-2020-W co się bawić latem? – Kot

1.„Lato” – praca z wierszem Zdzisława Szczepaniaka pod tym samym tytułem.

Lato
Zdzisław Szczepaniak
No dzieciarnia – co wy na to?
Już od jutra mamy lato!
Ta wspaniała, ciepła pora
Trwa od rana do wieczora
Przez co najmniej dwa miesiące,
Gdy najmocniej grzeje słońce.
W tym to czasie, o tej porze
Każdy bawi się, jak może.
Z bratem, z siostrą, z kolegami.
Samotnicy wolą sami.
Malcy jeżdżą na rowerkach,
Trwa zabawa w piłkę, w berka.
Warczą wściekle motorynki.
Kto tak piszczy? To dziewczynki…
Przechwalają się chłopaki:
– Co tam guzy i siniaki!
Na trzepaku – gimnastyka.
Pół podwórka kozły fika,
A wódz Indian właśnie każe
Schwytać jakieś blade twarze
I przywiązać je do pala,
Choć współczucie nie pozwala…
Ktoś gdzieś chlipie:
– Ja się boję…
W odsiecz idą mu kowboje.
Inni znów za piłką gonią
(szyby już ze strachu dzwonią),
Komuś w biegu spadły buty
(nic nie szkodzi – to nie luty),
Ktoś gdzieś zginął, choć nie igła,
Lecą w górę bańki z mydła…
W piaskownicy góra piasku.
Dookoła pełno wrzasku.
– Hurra! Nie ma jak wakacje!
Głośno krzyczy (i ma rację):
Bolek z Kaziem, Włodek z Jackiem,
Andrzej z Rysiem, Wicek z Wackiem,
Mania z Halą, Wanda z Martą,
Gosia z Basią – no bo warto
Wykorzystać każdą chwilę,
Aby się zabawić mile,
Aby nie iść do przedszkola,
Aby strzelić wreszcie gola,
Aby w nosie mieć klasówki,
Dwójki, piątki, wywiadówki…
Można wreszcie się nie śpieszyć,
Można się z wszystkiego cieszyć.
Do momentu… gdy z balkonu
Tato krzyknie: „MARSZ DO DOMU!”.
W domu nas do wanny wsadzą,
Doszorują i wygładzą.
Potem każą siąść za stołem
i napychać brzuch z mozołem.
A gdy wreszcie wszystko zjemy,
Wykrztusimy: „Dziękujemy…”
Wówczas mama – dobra wróżka –
Zaprowadzi nas do łóżka.
Na dobranoc zaś koniecznie
Powie: „JUTRO BAW SIĘ GRZECZNIE…”.
Po przeczytaniu wiersza dorosły zadaje dzieciom pytania: W co bawiły się dzieci z wiersza? W co wy bawicie się latem? Jakie przedmioty do zabawy kojarzą wam się z latem?

Praca z KP4.39 – układanie rytmów, doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, przeliczanie, odwzorowywanie, kodowanie, ćwiczenie logicznego myślenia. • KP4.39

„Piłeczka” – zabawa w przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej słomką w tunelu naklejonym na dywanie lub podłodze. Dorosły nakleja na podłodze kolorową taśmę, tworząc tor, po którym dzieci przedmuchują piłeczkę pingpongową za pomocą słomek trzymanych w buzi. • piłeczka pingpongowa, słomki, kolorowa taśma

2.„Piraci” – zajęcia dydaktyczne, ogrywanie przedmiotów, drama. Dorosły zaprasza dzieci do zabawy w piratów. Każdemu wiąże na głowie bandamkę i daje jedną słomkę. Dzieci przygotowują się do pirackiego rejsu. Zastanawiają się, do czego może posłużyć słomka, w co może się zamienić. Podają swoje pomysły (wiosło, luneta, szczotka do zamiatania pokładu, maszt, łyżka do zupy). • bandamki, słomki

DWAJ PIRACI PIEGOWACI – @Śpiewanki.tv – Piosenki dla dzieci

„Statek piracki” – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, rozpoznawanie figur geometrycznych, współdziałanie, pobudzanie kreatywności, porównywanie liczby obiektów. Dziecko  wycina z kolorowych brystoli trójkąty,  koła,  prostokąty,  trapezy (wzór podany przez dorosłego). Figury są potrzebne do budowy pirackiego statku. Dzieci przyklejają figury na kartki, tworząc  swoje statki. Podają nazwy ich elementów – figur geometrycznych. Przeliczają je.  • kolorowe brystole, nożyczki, klej

 

„Poszukiwanie skarbów” – zabawa ruchowa. Podążanie za wskazówkami drugiej osoby, doskonalenie słuchu fonemowego, poruszanie się we wskazanym kierunku. Jedno dziecko ukrywa w pokoju piracki skarb (dowolny przedmiot), drugie – szuka skarbu zgodnie ze wskazówkami (zabawa w „ciepło zimno” lub podążanie za instrukcją słowną – trzy kroki w prawo, dwa kroki w lewo itd.)

„Pirat z talerzyka” – praca plastyczna. Doskonalenie sprawności manualnej. Dajemy dzieciom białe papierowe talerzyki i czerwoną wstążkę. Dzieci malują na talerzykach czerwoną farbą chustę pirata i doklejają z boku jej zakończenie z czerwonej wstążki. Dorysowują oczy, nos i buzię. • białe papierowe talerzyki, czerwona wstążka, farby

 

3.Blok zajęć o emocjach – szczęście. „Szczęście” – diagram. Dorosły przygotowuje duży arkusz papieru z rozrysowanymi polami diagramu. Hasła są ułożone kolejno w poziomie, a rozwiązanie – umieszczone w pionowej kolumnie oznaczonej kolorem. Dorosły informuje dzieci, że gdy odgadną hasła, dowiedzą się, jakie uczucie towarzyszy wielu osobom, gdy rozpoczynają się wakacje. Hasła dorosły wpisuje ołówkiem, a następnie dzieci poprawiają wpisane litery po śladzie flamastrem. Po rozwiązaniu wszystkich haseł dzieci odczytują z dorosłym rozwiązanie krzyżówki.

Hasła:
1. Świeci wysoko na niebie. (słońce)
2. Jedziemy tam, by pływać wśród fal. (morze)
3. Możesz nim pojechać na wakacje po torach. (pociąg)
4. Możesz w niej latem łowić ryby. (rzeka)
5. Powstaje na niebie po burzy. (tęcza)
6. Z nią najlepiej smakują latem truskawki. (śmietana)
7. Zaczynają się, gdy kończy się rok szkolny. (wakacje)
8. Śpisz pod nim na biwaku. (namiot)
9. Pakujesz go, gdy jedziesz na wycieczkę. (plecak) • arkusz z narysowanym diagramem

„Letni taniec szczęścia” – zabawa taneczna. Dzieci tańczą swobodnie przy dowolnej muzyce. Aby lepiej wczuły się w letni klimat, można wykorzystać letnie rekwizyty: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, kolorowe chustki, piłki plażowe. • CD, okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, kolorowe chustki, piłki plażowe

„Jestem szczęśliwym letnikiem” – zabawa dydaktyczna. Dorosły przynosi do pokoju duże lustro. Zaprasza dzieci do zabawy w szczęśliwych letników. Dzieci przymierzają różne elementy letniej garderoby zgromadzone przez dorosłego i przyniesione przez siebie z domu: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, czapki z daszkiem. Przeglądają się w lustrze i pokazują za pomocą mimiki, jak bardzo są szczęśliwe. Po zabawie dorosły pyta dzieci, czy czują się szczęśliwe w związku z nadchodzącymi wakacjami oraz co je uszczęśliwia w wakacje. • duże lustro, okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, czapki z daszkiem

 

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.