18.05.-22.05.2020 „Zwierzęta domowe”

1.Poniedziałek: PIES PRZYJACIEL CZŁOWIEKA.

Dzień dobry Pszczółki!

Gimnastyka poranna:

„Psy” – wyszukaj w książkach, albumach, starych kalendarzach, gazetach ilustracji przedstawiających różne rasy psów; zwróć uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, odżywianie.

„Bardzo zajęte psy” – posłuchaj wiersza R.M. Grońskiego.

Kiedy w górach na turystów
Z hukiem zwali się lawina,
Kto spod śniegu ich wykopie?
Zapytajcie bernardyna.

Niewidomy na spacerze
Ostukuje laską chodnik…
Towarzyszy jemu wiernie
Tresowany pies- PRZEWODNIK.

Złodziej ukrył łup w zaroślach,
Ze zwinności swoich nóg rad…
Lecz owczarek policyjny
Znalazł to, co złodziej ukradł.

Gdy wesoło Ci lub smutno,
Coś wykonać bardzo trudno,
To przy tobie zawsze trwa
Pies PRZYJACIEL na sto dwa.

Rodzic pyta dziecko: O jakich psach była mowa w wierszu?  Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat psów pełniących różne funkcje w życiu człowieka. Jak należy traktować psa i o niego dbać? Dlaczego mówimy, że pies jest przyjacielem człowieka?

Pies ratownik jest wyszkolony do ratowania osób tonących, zasypanych.

Pies przewodnik jest wyszkolony do pomocy osobom niewidomym.

Pies policyjny wykonuje zadania związane z pomocą policji np. tropienie przestępców,ładunków wybuchowych.

„Kundel bury” – nauka piosenki.

Szczeniaki – zabawa paluszkowa według Małgorzaty Barańskiej

Nasza Aza ma szczeniaki.dzieci składają razem dłonie kciukami do góry tak, by przypominały głowę psa.

Ten jest taki, a ten siaki.palcem wskazującym dłoni dotykają kolejno wyprostowanych

Ten jest gładki, ten kudłaty,palców drugiej dłoni.

a ten ma futerko w łaty.

Razem jest tych szczeniąt pięć.rozstawiają szeroko palce jednej dłoni ? pięć szczeniąt.

Pogłaszcz pieski, gdy masz chęć.zginają palce, a drugą dłonią głaszczą je.

„Piesek niesie kość”– zabawa na czworakach.

Dziecko wybiera przedmiot, który będzie umownie kością psa. Dziecko – piesek w pozycji na czworakach. Na hasło: Pies niesie kość! – dziecko trzyma kość pod brodą. W tej pozycji przenosi kość w inne miejsce.

Geometryczne układanki.„Buda dla psa” rodzic wycina z kolorowego papieru: prostokąt, trójkąt, koło (małe); dziecko z wyżej wymienionych figur składa budę, a następnie nakleja ją na kartkę; dorysowuje tło (psa, miskę, otoczenie psa).

2.Wtorek: RYBKI

Gimnastyka poranna:

„Rybki w akwarium”. Obejrzyj film i opisz wygląd rybek. Która jest najładniejsza? Jakie ma kolory?

„Co to jest akwarium?” Zobacz, jak wygląda akwarium i opisz swoimi słowami jego budowę i wyposażenie.

„Kolorowa rybka” – posłuchaj piosenki i spróbuj odpowiedzieć na pytania.

  • Jak wyglądała rybka?
  • Gdzie pływała rybka?
  • Dlaczego rybka się schowała?
  • Jak wyglądał rekin?
  • Czy rekin znalazł rybkę?

„Co rośnie w akwarium?” – zabawa sensoryczna.

Rodzic wkłada do “magicznego” pudełka różne materiały, tasiemki, wstążki o różnej długości i fakturze. Zawiązuje dziecku oczy chustką. Mówi: Wyobraź sobie, że posadziliśmy w akwarium różne rośliny dla rybek. Powiedz jakie to rośliny i jak mogą one wyglądać. Dziecko wkłada ręce do pudełka, wyjmuje “rośliny” i opowiada, jak one wyglądają (kolor, wielkość, kształt).

„Rybka pod kamieniem” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic rozkłada na podłodze koła z papieru. Na hasło: Rybka się bawi! – dziecko biega pomiędzy kołami trzymając przed sobą złączone obie dłonie i poruszając nimi “wężykiem”. Na hasło: Rekin! – dziecko wskakuje do najbliższego kółka – chowa się pod kamieniem.

„Nasze akwarium” –zajęcia praktyczne.

3.Środa: ZWIERZĘTA U LEKARZA

Gimnastyka poranna:

Posłuchaj wiersza “Weterynarz” Z.Dmitrocy                                                                     

Gdy koń kaszle lub kuleje,

Kiedy chory pies nic nie je,

Weterynarz nawet w nocy

Nie odmówi im pomocy.

  • Kim jest weterynarz?
  • Czym zajmuje się weterynarz?
  • Podziel na sylaby słowo weterynarz.
  • Obejrzyj krótki film o pracy weterynarza.

„Kto przychodzi do weterynarza?” – spróbuj rozwiązać zagadki.

Lubi wchodzić na płotek

I tam przesiaduje.

A kiedy jest głodny,

Na myszki poluje (kot)

Ma cztery łapy i pysk kudłaty

W domu czeka wiernie,

A na obcego,

Szczeka już z daleka (pies)

W polu ciężko pracuje,

Na łące lubi swawolić,

Wesoło parska i rży,

Kiedy widzi stajni drzwi (koń)

Pasie się na łące,

Łaciata jest cała.

Chociaż je zieloną trawę,

Białe mleko daje (krowa)

W chlewiku mieszka jej rodzinka,

Chrumka i kwiczy, to mała...(świnka)

Posłuchaj piosenki o weterynarzu i utrwal zdobyte dziś wiadomości.

Kolorowanki do wyboru:

4.Czwartek: OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI

Gimnastyka poranna:

„Zwierzę – istota czująca” – rozmowa na podstawie treści wiersza Bożeny Piergi.

Kiedy z kotem dokazujesz,

to pamiętaj, że kot czuje.

Czasem nie ma już ochoty

na zabawy oraz psoty.

Pies, choć łasi się bez przerwy,

także może nie mieć werwy

na igraszki oraz głaski.

Okaż mu więc trochę łaski!

Żółwie, rybki oraz koty

to żyjące są istoty!

A najmniejszy nawet zwierz

chce być szanowany też.

Więc o swego przyjaciela

dbaj nie tylko, gdy niedziela.

Wiedz, że każdy człowiek wielki

ludzki jest dla stworzeń wszelkich.

  • O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
  • Jak należy dbać o zwierzęta domowe?
  • O czym trzeba pamiętać, bawiąc się ze swoimi zwierzętami?

„Kundel bury” utrwalenie treści piosenki.

„Rozmowa zwierząt” – zabawa rytmiczna. Zabawę zaczyna rodzic. Dziecko siedzi przed nim. Umawiają się, jakimi są zwierzętami, np. psy. Wtedy rodzic recytuje rytm, np. mówiąc hau – hau – hau. Zadaniem dziecka jest powtarzanie podanych rytmów. Potem rolę prowadzącego przejmuje dziecko.

„Bezdomne zwierzęta”. Czy wiesz, że są zwierzęta, które nie mają swojego domu? Mieszkają w schronisku dla bezdomnych zwierząt. Jak myślisz, jak możemy im pomóc?

Poznajcie słonia, który został weterynarzem.Obejrzyj fragment film animowanego.

„Moje ulubione zwierzątko domowe”praca plastyczna dowolną techniką (rysowanie kredkami, malowanie farbami, lepienie z plasteliny,wycinanie nożyczkami itp.) Porozmawiaj z rodzicami, jakie jest ich ulubione zwierzątko? O jakim marzyli, gdy byli mali? Miłego dnia!

5.Piątek: UWAGA,NIEZNAJOME ZWIERZĘ

Gimnastyka poranna:

„Zgadnij, jakie to zwierzątko?” zagadki słuchowe

” Uwaga, nieznajome zwierzę” rozmowa z dzieckiem. Rodzic zadaje  pytania:

  • Jak mogą zachowywać się zwierzęta, np. spotkane na ulicy, na podwórku?
  • O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę, np. psa?
  • Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas spaceru widzimy za ogrodzeniem psa?
  • Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu, np. słonia, żyrafę, lwa, foki?

Ustalenie zasad zachowania podczas spotkania z nieznanymi zwierzętami, np.:

– trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest pies
– stoimy spokojnie i bez ruchu, gdy pies nas wącha
– pokaz pozycji bezpiecznej: dziecko klęczy, głową dotyka podłogi, ręce przyciągnięte do tułowia, kciuki schowane w pięści, pięści przyciśnięte do uszu
– nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać np. psa, zawsze musimy zapytać o pozwolenie jego właściciela
– w ZOO stoimy w wyznaczonych miejscach.

„Tyle, ile” – zabawa pobudzająco-hamująca.

Dziecko porusza się po w dowolny sposób przy melodii utworu „Domowa piosenka”. Gdy muzyka milknie,  rodzic pokazuje kartonik z wybraną liczbą kropek i mówi: Zaklaszcz tyle. Gdy melodia powraca, dziecko ponownie wykonuje dowolne ruchy. Gdy rodzic pokaże pusty kartonik, dziecko nie rusza się, pomimo polecenia.

Posłuchaj opowiadania Olgi Masiuk “Zły pies”
– Moi sąsiedzi mają na płocie taką tabliczkę z napisem „zły pies” – powiedziała nagle Elizka.
– Skąd wiesz, że taki napis tam jest? – chciał wiedzieć Kuba.
– Tata mi przeczytał.
– I co z tego, że mają taki napis? – Kuba wciąż nie rozumiał.
– To – zaczęła wyjaśniać Elizka – że ich piesek jest malutki i nawet szczekać nie chce. Za to ucieka, jak
tylko się ktoś pojawi.
– Mój tata mówi, że te psy nie są złe, tylko takie tabliczki się wiesza, żeby odstraszyć złodziei – wtrącił się
Szczypior.
– To pewnie złodzieje już o tym wiedzą i nie dadzą się odstraszyć – powiedziała Zosia.
– Lepiej pobawmy się w psa. Będziesz psem? – zwróciła się do Tupa, który właśnie przytuptał.
– Nie mogę być psem. Jestem zającem i nie będę udawał psa – Tup się oburzył.
– Dobra, to Szczypior będzie psem, a ja go będę wyprowadzać na spacer – zdecydowała Elizka.
I Szczypior poszedł na spacer, a Tup był zającem, którego Szczypior obszczekiwał. W końcu jednak
Szczypior zmęczył się bieganiem za patykiem i trzeba było przerwać zabawę i zająć się czymś innym.
Następnego dnia Elizka wpadła rozgorączkowana do przedszkola.
– Wiecie co się stało?! – nie mogła złapać tchu.
– Co?! Co?! Co?! – wszyscy dopytywali, bo każdy chciał poznać tę sensację.
– Okazało się, że zły pies może być jednak zły. I że twój tata, Szczypior, nie miał racji.
Szczypior już chciał bronić taty, choć nie do końca wiedział, o co chodzi. Ale Elizka mówiła dalej:
– Bo wczoraj rzeczywiście do sąsiadów chcieli wejść złodzieje. A w domu była tylko Putka…
– Jaka Putka? – zainteresował się Tup.
– No zły pies, który miał nie być zły.
– Ten, który nie szczeka i ucieka?
– Właśnie. Ale okazało się, że Putka jednak jest zła i potrafi szczekać i ugryzła złodzieja w kostkę, i on się
zaplątał w nogawki, i upadł, i otworzył mu się worek, i wysypały się z niego wszystkie pieniądze, które ukradł,
i złoto.
– I co? Złapali go? – wykrzyknęła przerażona Zosia.
– Chyba nie – Elizka zamyśliła się.
– To skąd wiesz, że się worek otworzył i wysypało złoto? – zapytał z powątpiewaniem Kuba.
Elizka znów się zamyśliła.
– Bo worek leżał na podłodze, i złoto, kiedy nasi sąsiedzi wrócili. A Putka sobie obok worka siedziała.
I tylko kawałek tej nogawki złodziejskiej wystawał jej z pyszczka. A nasi sąsiedzi chcą teraz zmienić napis
na tabliczce na płocie.                                                                                                                – Dlaczego? Przecież teraz już wiadomo, że Putka to zły pies, czyli napis jest prawdziwy – zdziwił się Szczypior.
– Teraz chcą napisać. Uwaga, bardzo zły pies – wyjaśniła Elizka.

  • Co było napisane na tabliczce, którą przeczytał Elizce jej tata?
  • Dlaczego wiesza się takie tabliczki?
  • Jak miał na imię pies sąsiadów Elizki?
  • Czy Puta był złym psem?
  • Dlaczego?
  • Jak należy zachować się w obecności psa, który pilnuje podwórka lub domu?

Możliwość komentowania jest wyłączona.