17-06-2020-Tęcza – Kot

1.„Kolorowa zabawa w kole” – zajęcia dydaktyczne. Postępowanie zgodnie z instrukcją, klasyfikowanie, porządkowanie, doskonalenie analizy wzrokowej. Dorosły podaje instrukcje, np.:
–– Wszyscy, którzy mają czerwone spodnie, niech wstaną.
–– Wszyscy, którzy mają zielone bluzki, niech podskoczą.
–– Wszyscy, którzy mają czerwone skarpetki, niech podniosą nogę.
Chętne dzieci przejmują kierowanie zabawą, same formułując kolejne instrukcje.

„Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” – dyskusja. Dorosły pyta dzieci: Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). W razie trudności z odpowiedzią dorosły może pokazać dzieciom zdjęcia. Na koniec dorosły zadaje pytanie: Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?

. „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment, poszerzanie wiedzy przyrodniczej. N. przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą N. wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. N. pyta dzieci, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo). • duża szklana miska z wodą, lusterko, biała kartka, ew. latarka

„Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy. Każde dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza. Płyty można potem wykorzystać do stworzenia pracy plastycznej, np. słoneczników, połączonych następnie w bukiet całej grupy. W tym celu wystarczy dokleić do płyty płatki z żółtego papieru i narysować na niej czarnym markerem kratkę symbolizującą nasiona. • Płyty CD, marker, żółty papier, klej

2. „Kolory tęczy” – zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. N. pyta dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.

„Wędrująca woda” – obserwacja wyników eksperymentu z poprzedniego dnia, utrwalenie barw pochodnych i kolorów tęczy. . Dzieci wyciągają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia, potwierdzają hipotezy, które stawiały przed doświadczeniem.

„Tęcza w torebce” – zabawa plastyczna. Mieszanie barw, doskonalenie motoryki małej, utrwalenie grafemów. Dzieci pracują przy stolikach. Otrzymują foliowe torebki strunowe. Na każdym stoliku znajduje się miska, do które N. wlewa dwie szklanki wody, wsypuje szklankę mąki i łyżkę soli. Miesza całość. Dzieci zabarwiają mieszaninę barwnikami w kolorach tęczy. Nakładają łyżką trochę masy w każdym kolorze do woreczków. Zamykają woreczki i rączkami rozprasowują masę. W tak powstałej tęczowej masie można kreślić literki, cyferki, wzory. • foliowe torebki strunowe, miska, mąka, woda, sól, barwniki spożywcze

„Robimy tęczę” – zabawa ruchowa. Dzieci łączą się w siedmioosobowe grupy. Każdemu dziecku z grupy N. przydziela jeden kolor tęczy. Na znak N. dzieci biegają po sali w rytm dowolnej muzyki. Kiedy muzyka cichnie, łączą się w grupy tak, aby w każdej znalazły się identyczne kolory. N. ponownie włącza muzykę. Dzieci znów swobodnie biegają. Kiedy muzyka cichnie, łączą się w grupy tak, aby utworzyć kilka wielobarwnych tęcz. Zabawa jest kilkukrotnie powtarzana. • CD

„Zabawa dywanowa” – wycinanie z gazetek obiektów w kolorach tęczy. Klasyfikacja, segregacja, poszerzanie słownika czynnego, dodawanie. Dorosły umieszcza na ziemi duże kartki z brystolu – każda w innym kolorze tęczy. Rozdaje kolorowe czasopisma. Dzieci wydzierają lub wycinają z nich obiekty w kolorze, który otrzymały. Kolorowe brystole zostają ułożone na podłodze zgodnie z kolorami występującymi w tęczy. Dorosły wzywa jeden kolor, np. czerwony, podnosząc kartkę z napisem do czytania globalnego. Dziecko podchodzi do kartki, kładzie obok niej to, co wycięła, i podaje nazwy tych rzeczy. Dorosły wywołuje kolejny kolor itd. Na koniec dzieci przyklejają swoje obrazki do planszy. • duże kartki z brystolu, kolorowe czasopisma, dwie duże kostki do gry, klej, nożyczki

Praca z KP4.33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.

3.Kreślenie wzorów grafomotorycznych, szlaczków na dużych powierzchniach – doskonalenie motoryki małej i koordynacji ręka-oko.

4. „Koralikowa tęcza” – zabawa manualna. Tworzenie tęczy z drucików kreatywnych i koralików, doskonalenie motoryki małej. Dorosły rozdaje kolorowe druciki kreatywne i koraliki w siedmiu kolorach tęczy. Dzieci umieszczają koraliki na drucikach w tym samym kolorze. Wyginają druciki w łuk, by stworzyć kształt tęczy. Końcówki drucików warto umieścić w podstawie z gąbki florystycznej. Każde dziecko może robić własną tęczę lub grupy mogą tworzyć jedną tęcze wspólnie. • druciki kreatywne i koraliki w kolorach tęczy, gąbka florystyczna

5.„Tęczowe tosty” – zabawa plastyczna, rysowanie zabarwionym mlekiem po upieczonych tostach, doskonalenie motoryki małej, utrwalenie kolorów tęczy. Każde dziecko dostaje przypieczoną kromkę chleba tostowego na talerzyku oraz czyste, nowe pędzle. Na stoliku rozkłada miseczki, do których dzieci wlewają mleko i zabarwiają je barwnikami spożywczymi w kolorach tęczy. Dzieci malują tęczowe tosty (zgodnie z sekwencją kolorów w tęczy). Tosty można potem zjeść. • chleb tostowy, barwniki spożywcze w kolorach tęczy, czyste pędzle

6.Układnie puzzli, rozpoznawanie postaci bajkowych. Rozwijanie spostrzegawczości i uwagi dzieci.

Możliwość komentowania jest wyłączona.