15.06-19.06.2020 „Kolory lata”

1.Poniedziałek: ŻÓŁTY

Dzień dobry Pszczółki!

Gimnastyka poranna: 

„Tropem kolorów” – zabawa twórcza. Jaki kolor dziś tropimy? Rozwiązywanie zagadek.Dziecko podaje rozwiązanie wskazując ilustrację.

Ten owoc bardzo kwaśny bywa,
rośnie w ciepłych krajach.
Jak się on nazywa. (cytryna)

Na drzewie dojrzewa,
żółta lub zielona,
brzuszek ma okrągły,
górą wydłużona. (gruszka)

Do rogala jest podobny
jaki kolor ma,
jest to owoc z ciepłych krajów.
Czy ktoś z was go zna? (banan)

Olbrzymia lampa,
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce).
– Co mają wspólnego te wszystkie obrazki?

Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajka o żółtej kredce”.
Pewnego dnia Tomek wyjął z szuflady blok do rysowania i pudełko z kredkami. Wysypał kredki na stolik i zabrał się do rysowania. Nie zauważył nawet, że w pudełku została żółta kredka, której zrobiło się smutno.
– Nie jestem potrzebna – myślała.
– Tomek zostawił mnie w pudełku, może nie podoba mu się mój żółty kolor?
A tymczasem Tomek narysował zieloną kredką trawę i zielone drzewko. Po chwili czarna kredką narysował dach z kominem, z którego leciał dym. Czerwoną kredką pomalował ściany, a granatową zrobił wielkie drzwi do domu.
– Ach jak pięknie Tomek rysuje – westchnęła żółta kredka i przyglądała się, co jeszcze będzie na rysunku.
Tomek wziął kredkę niebieską i pomalował nią niebieskie niebo z niebieskimi obłoczkami. Później brązową kredką dorysował obok domu budę, płot i brązowego, wesołego pieska.
– Wszystkie kredki coś narysowały – popłakiwała żółta kredka – tylko ja nie jestem do niczego potrzebna.I właśnie wtedy Tomek wyciągnął ją z pudełka.
– O, tu jesteś, myślałem, że zginęłaś – powiedział – i nie mógłbym dokończyć rysunku.
Tomek narysował żółtą kredką wielkie słońce z żółtymi promykami i żółte firanki w oknach i żółte słoneczniki za płotem i jeszcze małą, żółtą kaczuszkę, która bawiła się na rysunku z pieskiem. Ach, jaka dumna była z siebie żółta kredka, że potrafi tyle narysować.

Rozmowa na temat bajki. Jak miał na imię chłopiec? Co narysował zieloną kredką i niebieską? Jakie zwierzątko narysował koło domu? Dlaczego żółta kredka była smutna? 

Zestaw zabaw ruchowych:

  • „Taniec słoneczka” – Zabawa ruchowa
    Dziecko otrzymuje 2 paski żółtej bibuły, tańczy w rytm muzyki poruszając bibułkami trzymanymi w dłoniach.
  • „Żółty” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko chodzi po pokoju w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru żółtego i dotyka go palcem. Gdy muzyka powraca, dziecko znowu zaczyna maszerować.
  • „Gdzie jest żółty?” – zabawa orientacyjno-porządkowa: W pokoju rozmieszczone są żółte i innego koloru zabawki. Obok Rodzica położony jest koszyk. Podczas muzyki do marszu lub biegu dziecko porusza się między zabawkami. Z chwilą zatrzymania nagrania,  dziecko odnajduje żółte zabawki i kładzie do koszyka. ( Za każdym razem tylko jedną)  Rodzic kontroluje poprawność zadania. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

„Kogel-mogel” przygotowanie deseru.

Rodzic przygotowuje dla dziecka 1 jajko, kubek, cukier, łyżeczkę. Wbija dziecku żółtko do kubka. Dziecko same odmierza łyżeczkę cukru do kubka i kręci za pomocą łyżeczki kogel-mogel. Smacznego.

2.Wtorek: ZIELONY

Gimnastyka poranna: 

Gramy w zielone – słuchanie wiersza W. Broniewskiego.

„Gramy w zielone”Władysław Broniewski

 „Proszę o zielone!”

zaklekotał bociek

do zielonej żabki,

co siedziała w błocie.

Ale mądra żabka

prędko myk! pod wodę:

„Miłe mi, bocianie,

moje życie młode”.

Rosły w błocie modre

niezapominajki

i boćkowi rzekły:

„Znamy takie bajki!

Chciałbyś żabkę połknąć,

lecz się obejdź smakiem:

żabka gra w zielone

z młodym tatarakiem”.

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści wiersza: O jaki kolor poprosił bocian?; W jaką grę chciał grać?; Z kim bocian chciał zagrać w zielone?; Jakie kwiatki rosły w błocie?; Z kim żabka zagrała w zielone?. Dziecko dzieli słowa na sylaby: żaba, bocian, tatarak.

„My jesteśmy żabki” zabawa ruchowa.

„Gra w zielone” – zabawa orientacyjno- porządkowa.

Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor i dotknąć go. Jeżeli opiekun poda kolor zielony, dziecko stają prosto w bezruchu.

„Co jest zielone?”zabawa słownikowa.

Dzieci wymieniają wszystko, co kojarzy im się z tym kolorem, dzielą nazwy na sylaby. Następnie gromadzą na dywanie wszystko, co uda im się znaleźć w domu w kolorze zielonym.

Karty pracy do wyboru:

3.Środa: NIEBIESKI

Gimnastyka poranna:

„Tropem kolorów” – zabawa twórcza.
Rodzic wykorzystując dowolną maskotkę, zadaje dziecku zagadkę: Jaki kolor dziś tropimy?
Schował się on w niebie i wodzie.
Można znaleźć go w chabrach i w oczach.

„Kolory tęczy.Niebieski” Bajka o kolorze niebieskim.

 

„Niebieski” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.
Dziecko chodzi w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru niebieskiego i dotyka go palcem. Gdy muzyka powraca, dziecko znowu maszeruje.

„Znam kolory” piosenka- utrwalanie znajomości kolorów.

„Podróż do morskiej krainy” zabawa ruchowa.  Dziecko siada na rozłożonym kocu na dywanie, otrzymuje niebieski pasek bibuły lub kawałek niebieskiego materiału. Dziecko ruchem ciała naśladuje pogodę panującą nad morzem.

„Butelka”zabawa badawcza. Rodzic bierze butelkę napełnioną do połowy wodą, daje do niej odrobinę farby plakatowej. Dziecko obserwuje zachowanie farby w wodzie i wspólnie wyciągają wnioski.

„Niebieski świat” –zabawa plastyczna- lepienie z niebieskiej plasteliny.
Dziecko lepi z plasteliny dowolne kształty.

4.Czwartek: RÓŻOWY

Gimnastyka poranna: 

„ Różowy” – rozmowa z dzieckiem na podstawie treści wiersza Marcina Brykczyńskiego.

Hokus-pokus, czary-mary,
ogłaszamy sztuczkę nową,
przez różowe okulary
świat zobaczysz na różowo:
różowe domy i miasta,
różowy las tam wyrasta,
chmury i niebo hen w górze,
pola i łąki, i drzewa,
wszystkie różowe jak róże,
i ptak różowy, co śpiewa
same różowe nutki,
aż cieszą się kwiaty w ogródku
i znikają bez śladu smutki.
Bo w świecie na różowo,
daję Wam na to słowo,
nie może być żadnych smutków.

Co zobaczyły dzieci przez różowe okulary? W jakim nastroju były, oglądając świat przez różowe okulary?

Co widać przez różowe okulary” – stemplowanie gąbką na temat dowolny. Dziecko ma przygotowane farby w kolorach czerwonym i białym. Miesza oba kolory w niewielkich ilościach tak długo, aż uzyskają kolor różowy.

„Różowy” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko chodzi po pokoju w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru różowego i dotyka go palcem. Gdy muzyka powraca, dziecko znowu maszeruje.

„Różowe zdrowie” – przygotowanie koktajlu truskawkowego. Rodzic przygotowuje mikser, kubki, jogurt naturalny lub mleko oraz świeże truskawki. Dziecko myje truskawki i odrywa szypułki. Rodzic wrzuca je do miksera, wlewa jogurt lub mleko i dokładnie miksuje. Dziecko nalewa jogurt do kubków, określa kolor napoju i wspólnie piją.Smacznego!

5.Piątek: TĘCZOWY ŚWIAT

Gimnastyka poranna:

Agnieszka Karcz „Kraina tęczy”

Gdy na niebie słońce świeci,
Ziemia moknie w ciepłym deszczu.
To pojawia się nad światem
Droga do krainy tęczy.

Wielki pas wstęg kolorowych,
Które w kształcie są półkola.
Jeden koniec się wyłania,
drugi kończy tuż na ziemią.

Barwy widoczne tej drogi są,
Każda ze wstęg ma barwę swą.
Aż w siedmiu kolorach mienią się,
I swoim pięknem dzielą się.

Kolor czerwony to znak gorąca.
Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.
Kolor żółty to słońca promień.
Kolor zielony to traw i lasów barwa.
Kolor niebieski to symbol nieba.
Kolor granatowy to głębia morza.
Kolor fioletowy to lawendy zapach.
Spójrz na niebo i policz sama.

Pytania do wiersza:

  • Kiedy powstaje tęcza?
  • Jakie kolory w niej występują?
  • W jakiej porze roku tęczę na niebie możemy zaobserwować najczęściej?
  • Z czym kojarzą się wam kolory występujące w tęczy?

„Jak powstaje tęcza?” film edukacyjny.

“Tęczowy taniec –zabawa ruchowa. Dziecko otrzymuje paski papieru/krepiny. Porusza się w rytm melodii w dowolny sposób. Na hasło rodzica – “Tęcza” – dziecko zatrzymuje się, zamaszystymi ruchami rąk rysuje nad głową łuk tęczy i obserwuje zachowanie się pasków. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Propozycje prac plastycznych:

Możliwość komentowania jest wyłączona.