14.04.-17.04.2020 „Dbamy o zdrowie”

1.Wtorek: DBAMY O ZĘBY

Poranna gimnastyka: https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0

Co przytrafiło się Jackowi i Dorotce? Obejrzyjcie film, w którym Myszka w paski opowie Wam, jak dbać o zęby.

https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw&t=25s

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Ile razy należy myć zęby w ciągu dnia? Dlaczego tak ważne jest mycie zębów? Czy pastę do zębów można połykać? Co należy zrobić po umyciu zębów?

„Co lubi ząbek?” zabawa dydaktyczna. Spójrzcie na ilustracje i odpowiedzcie na pytanie. Które produkty są zdrowe, a które szkodzą naszym zębom?

Zagadka.

Zawsze w przychodni
w fartuchu białym,
zęby tak leczy,
by nie bolały. (dentysta)

„U dentysty” Bożena Forma

Pan dentysta leczy zęby,
wszyscy o tym wiedzą.
A szczególnie dzieci, które
wciąż cukierki jedzą.

Kiedy nagle ząb zaboli
na fotelu siadasz.
I po chwili mocną plombę
w zębie już posiadasz.

Szczotka, pasta to są zębów
wielcy przyjaciele.
Myj dokładnie swoje zęby,
nie tylko w niedzielę.

2.Środa: W GABINECIE LEKARSKIM

Gimnastyka poranna: https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

Posłuchaj zagadki i dowiesz się, o kim będziemy dzisiaj mówić:

Kiedy jesteś chory – pewnie się tak zdarza, idziesz po poradę do ….(lekarza).

Brawo! Masz rację, dzisiaj poznamy pracę lekarza oraz narzędzia i przybory, potrzebne mu do pracy.

W gabinecie lekarskim” – praca z obrazkiem. Spróbuj opowiedzieć co dzieje się na obrazku i odpowiedz na pytania:

Co znajduje się w gabinecie lekarskim? Kiedy chodzimy do lekarza? Jak należy zachowywać się u lekarza? Czy wiesz co to jest stetoskop i do czego służy? Jeśli masz zabawkowy zestaw lekarski na pewno się przyda.

„U lekarza” – zabawy matematyczne. Posłuchaj zadań i spróbuj je rozwiązać.Możesz liczyć paluszkami.

– Do lekarza przyszła najpierw dziewczynka, a potem jeszcze 2 chłopców. Ile dzieci przyszło do lekarza?

– W poczekalni do lekarza czekało 3 małych pacjentów. Lekarz już przyjął jednego. Ilu pacjentów nadal czeka do lekarza?

– W poczekalni czekało 2 pacjentów. Przyszło kolejnych 2 pacjentów. Ilu pacjentów czeka na przyjęcie?

– W poczekalni czekało 4 pacjentów. Jeden z nich wszedł do gabinetu. Ilu pacjentów zostało w poczekalni?

 „Zdrowy- chory”- zabawa ruchowa.
Dziecko chodzi po pokoju. Na hasło rodzica „Zdrowe dziecko” -chodzi wyprostowane, uśmiechnięte, podskakuje, rozmawia. Na hasło „Chore dziecko” – idzie z opuszczoną głową, smutne, ciche.Zamiana ról.

Czy znacie Kicię Kocię? Wiecie, że zachorowała? Czy wszystko skończy się dobrze? Wysłuchajcie bajki lub poproście rodziców o przeczytanie.

https://www.youtube.com/watch?v=CrXFaaRfvl0

Karty pracy:

3.Czwartek: RUCH TO ZDROWIE

Piosenka na powitanie:

Ruch to zdrowie, więc dziś propozycje zabaw ruchowych, które można wykorzystać w różnych porach dnia. Zaproście do zabawy najbliższych!

„Poranna gimnastyka” – zabawa naśladowcza.

Rodzic wykonuje ruchy, które dziecko naśladuje:

– wznosi ramiona w górę – wdech, wykonuje skłon w przód – wydech,

– zbliża prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana,

– rytmiczne ugina kolana, ręce ma wysunięte do przodu,

– wykonuje na przemian wymachy rąk i nóg.

„Głowa, ramiona…” – zabawa ze śpiewem. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała.

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

„Wysoko – nisko” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko biega swobodnie. Zatrzymuje się i na hasło: Wysoko! – idzie wspinając się na palcach. Na hasło: Nisko! – chodzi w przysiadzie.

„Lekarz bada” – zabawa naśladowcza. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic odgrywa rolę lekarza. Lekarz kolejno mówi: Zbadam twoje: kolana, łokcie, oczy, brzuch, ramiona, uszy – a dziecko wykonuje kolejno zadania:

łapie się za kolana,

– trzyma się za łokcie,

– kładzie dłonie na oczy,

– kładzie ręce na brzuchu,

– kładzie ręce na ramiona,

– łapie się za uszy.

Nasze ulubione zabawy:

Propozycja wiosennej pracy plastycznej:

4.Piątek: JEMY TO, CO ZDROWE

Poranna gimnastyka:

Drogie dzieci, dzisiaj będziemy rozmawiać o zdrowym odżywianiu. Dowiemy się, co powinniśmy jeść, aby się dobrze czuć i być zdrowym na długie lata.

Wysłuchajcie fragmentu wiersza S. Karaszewskiego pt. ,,Dla każdego coś zdrowego”

,,Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.
Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie ten sam sobie skraca życie!”.

Posłuchajcie piosenki „Piramida żywienia”:

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Co musimy jeść, aby być zdrowym? Czy woda jest nam potrzebna do zdrowego trybu życia? Czy wiecie co to są witaminy i gdzie je możemy spotkać? Dlaczego tak ważne jest się zdrowo się odżywiać?

„Piramida żywienia” – zabawa dydaktyczna.

Czy wiecie, że najważniejszym składnikiem Waszego dobrego samopoczucia jest ruch, picie dużej ilości wody i codzienne posiłki w wartościowe produkty? W waszej diecie muszą występować bogate w witaminy warzywa i owoce – są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Waszego organizmu.

Witaminy pomagają wzmacniać odporność i chronią przed wieloma chorobami. Powinniście jeść 5 posiłków dziennie.

Czy potraficie wymienić produkty znajdujące się w piramidzie?

Zobaczcie i powiedzcie, czy są tam produkty które lubicie?

Dlaczego w piramidzie nie ma cukierków, chipsów?

,,Jak żyć zdrowo?”- zabawa dydaktyczna. Rodzic czyta hasła, a dziecko odpowiada: tak lub nie.

-należy jeść dużo owoców i warzyw
-myjemy owoce i warzywa przed jedzeniem
-spożywamy posiłki brudnymi rękami
-witaminy powodują choroby
-myjemy ręce przed jedzeniem
-posiłki należy jeść powoli i dokładnie rozgryzać spożywane potrawy
-słodycze należy jeść w małych ilościach
-myjemy zęby raz w roku
-pożywienie należy połykać w całości
-owoce i warzywa to bogate źródło witamin
-należy codziennie pić mleko i jeść nabiał

„Robimy kanapki” zajęcia kulinarne. Zróbcie wspólnie z rodzicami zajęcia kulinarne. Nazwij wykorzystane produkty i odszukaj ich na piramidzie zdrowia.SMACZNEGO!

Pamiętajcie, że ruch to zdrowie. Wykorzystajcie obrazki do zabaw ruchowych. Miłego weekendu!

Możliwość komentowania jest wyłączona.