12-06-2020-Pszczółki

PIEKARZ

 

Piekarz – rozmowa na podstawie wiersza Z. Dmitrocy.

Piekarz
Piekarz w nocy nie śpi wcale,
Piecze bułki i rogale.
A najwięcej piecze chleba,
Bo najwięcej go potrzeba.
Po wysłuchaniu rymowanki dzieci odpowiadają na pytania dorosłego, np. Czym zajmuje się piekarz?; Jak nazywa się miejsce, w którym pracuje piekarz?; Kiedy piekarz piecze bułki i chleb?; Dlaczego?; Gdzie kupujemy ciasta i ciastka? (cukiernia); Kto je piecze?(cukiernik).
„Piekarz” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa. Dorosły, recytując wiersz, rysuje wzory. Dzieci najpierw obserwują, przy powtórzeniu rysują razem z dorosłym.
Piekarz w nocy nie śpi wcale,

Piecze bułki i rogale.

A najwięcej piecze chleba, Bo najwięcej go potrzeba.

Potem dzieci dorysowują szczegóły: włosy czapkę cukiernika, uszy, szyję, kolorują całość.
„Czapka cukiernika” – origami. Dorosły wykorzystuje gazety  do zrobienia czapki. Sposób złożenia – tradycyjny.

czapka z papieru jak zrobić paper hat

„Tup-cukiernik” – pieczenie ciasta biszkoptowego. Dorosły zaprasza dzieci do upieczenia Tupowego przysmaku – ciasta z owocami. Dzieci nakładają fartuszki oraz wcześniej przygotowane czapki i pod kierunkiem dorosłego przygotowują ciasto. Uwaga! Mikser obsługuje tylko dorosły.
Ciasto biszkoptowe Tupa
Składniki na ciasto:
6 całych jajek
1,5 szklanki cukru
1,5 szklanki mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
Dodatki: sezonowe owoce, cukier puder, tłuszcz i bułka tarta do wysypania tortownicy.
Przygotowanie ciasta: Utrzeć całe jajka z cukrem na kogel-mogel. Do masy dodawać stopniowo mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Gdy masa będzie puszysta, wylać na posmarowaną tłuszczem i wysypaną tartą bułka tortownicę (dużą). Na wierzchu ułożyć owoce. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 1800C i piec około 40 minut. Po wyjęciu i wystudzeniu posypać cukrem pudrem.
„W cukierni” – zabawa tematyczna. Dzieci przygotowują poczęstunek: nakrywają stoliki obrusami, ustawiają talerzyki, łyżeczki i kubki jednorazowe oraz przynoszą na dużych talerzach poporcjowane ciasto z łopatką do nakładania. Stawiają też dzbanki z sokiem lub herbatą. Układają tak, by dla każdego dziecka oraz osoby dorosłej w sali było nakrycie. Siadają do stolików, degustują ciasto i prowadzą rozmowy. Dorosły zwraca uwagę na zachowanie się w cukierni: siedzimy spokojnie, ciasto nakładamy łopatką, jemy za pomocą łyżeczek, o dokładkę prosimy umiarkowanym głosem, pamiętając o zwrotach grzecznościowych: proszę, dziękuję itp. Po zjedzeniu ciasta wszyscy wspólnie sprzątają.

Możliwość komentowania jest wyłączona.