1.Poniedziałek: ROŚLINY NA ŁĄCE.
Dzień dobry Pszczółko!
Zapraszam Cię na wycieczkę, weź do rączki paski bibuły, chustkę lub chusteczkę higieniczną. Popatrz na filmik, obserwuj przyrodę i tańcz do muzyki, jak Ci w duszy gra.
Posłuchaj wiersza Grażyny Lech Kwiaty na łące, a następnie odpowiedz na pytania.
Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.
O jakim miejscu jest ten wiersz? Jakie rośliny rosły na łące?
Jakie zwierzęta tam przebywały? Jak wyglądała łąka?
„Na łące” zabawa dydaktyczna. Popatrz na obrazek – co widzisz? Spróbuj nazwać rośliny, które poznałeś w wierszu. Przyjrzyj się owadom, które już znasz? Spróbuj odnaleźć owady z poniższych kółeczek na dużym obrazku.
„Kwiaty i słonko” – zabawa ruchowa. Narysuj słoneczko. Jesteś kwiatem. Kiedy rodzic pokaże obrazek ze słoneczkiem wspinaj się stopniowo do góry – kwiat rozkwita. Kiedy rodzic schowa obrazek ze słoneczkiem kwiat się zwija – opadaj coraz niżej.
„Na łące” praca plastyczna.
2.Wtorek: TO, CO LATA NAD ŁĄKĄ.
Gimnastyka poranna:
Pamiętasz, gdzie wczoraj byliśmy na e-wycieczce? Zgadza się na łące! Obejrzyj filmik i przypomnij sobie czym charakteryzuje się łąka i kogo tam możemy spotkać.
„Co lata nad łaką?” rozwiązywanie zagadek.
Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(pszczoła)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce.
(biedronka)
Choć jest bardzo mały, z nikim się nie liczy- podstępnie krew pije i okropnie bzyczy. (komar)
Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki.
(motyl)
„Mieszkańcy łąki” –zabawa z sylabami.
- Podziel nazwy mieszkańców łąki na sylaby.
- Rodzic dzieli na sylaby nazwy zwierząt, a ty podaj całą nazwę i wskaż właściwy obrazek.
„Ile kropek ma biedronka?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Rodzic podaje nazwę zwierząt mieszkających na łące. Naśladuj te zwierzątka np. motyl, pszczoła, żabka, bocian itp. Na hasło Ile kropek ma biedronka? zatrzymaj się, a rodzic wystuka określoną liczbę dźwięków, np. 3. Głośno policz i pokaż na palcach 3.
„Boćki i żaby” – zabawa ortofoniczna.
„Boćki i żaby” Barbara Stefania Kossuth
Rodzic:
Przyleciały boćki zza dalekich mórz, klekotały głośno – wróciłyśmy już!
Dziecko:
Kle, kle, kle! Kle, kle, kle!
Rodzic:
A nad stawem w trawie padł na żabki strach.
Boćki przyleciały! Och, och, ach, ach, ach!
Dziecko:
Kum, kum, kum! Kum, kum, kum!
Rodzic:
Żabki przestraszone hyc! Do wody – hyc!
Boćki chodzą, brodzą…nie znalazły nic!
Dziecko:
Kum, kum, kum! Kum, kum, kum!
Kle, kle, kle! Kle, kle, kle!
Czas na zabawę. Zaproś do wspólnej zabawy najbliższych.
„Pszczółka” -praca plastyczna do wyboru. Miłego dnia!
3.Środa: TO, CO PEŁZA PO ŁĄCE.
Zaczynamy od porannej gimnastyki. Dziś nasza przedszkolna piosenka:
„Żuki, mrówki i dżdżownice” – rozmowa na podstawie ilustracji. Opisz wygląd żuka, mrówki i dżdżownicy. Staraj się mówić pełnym zdaniem.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem z wiersza.Rodzicu, przeczytaj dziecku następujący wierszyk wykonując opisane ruchy:
Gąsienica pełza wkoło, żując smaczne liście (udajemy, że zrywamy i zjadamy liście)
Wtem otacza się kokonem (obracamy się)
Czy to widzieliście?
Potem z niego wyskakuje (skok do przodu)
I przeciąga się na boki ( wyciągamy ręce na boki)
Czuje słońce na swych skrzydłach, (spoglądamy w stronę słońca)
Odlatuje pod obłoki (machamy skrzydłami i odlatujemy).
„Gimnastyka na łące” zestaw ćwiczeń.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Owady na łące”: Dziecko porusza się w różnych kierunkach na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na umówiony dźwięk przykuca – owady odpoczywają na kwiatach. Na kolejny dźwięk ponownie się porusza.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Bukiety kwiatów”: Dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentuje swój bukiet.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Bocian chodzi po wysokiej trawie”: Dziecko chodzi, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
4.Czwartek: TO, CO HASA PO ŁĄCE.
Witam Was kochane Pszczółki. Zaczynamy śpiewem i ruchem. Poskaczemy sobie jak żabki po wiosennej łące. Skacz obunóż, naśladuj kąpanie się żabek, pokaż palcem, że nie boisz się burzy.
Jaki jest morał piosenki? Tak,oczywiście, trzeba słuchać mamy i bardzo jej pomagać. A Ty, jak pomagasz mamie i tacie?
„Bocian i żabki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na dywanie obręcz lub kilka (z chusty, szalika, sznurka). Dziecko jest żabką. Przy skocznej melodii dziecko skacze „żabim skokiem” pomiędzy obręczami. Na hasło: Bocian! Dziecko szybko wskakuje do najbliższej obręczy.
Zapoznaj się z tekstem i melodią piosenki ,,Bal na łące’’. Spróbuj zapamiętać fragment piosenki.
I Kiedy świeci słoneczko,to na łące, nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki do wiosennej poleczki.
II Dylu – dylu już grają,grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę,sapią przy tym troszeczkę.
III A trzy małe biedronki nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,aby tańczyć na palcach.
„Na wiosennej łące“– opowieść ruchowa. Rodzic opowiada historię, zaś dziecko za pomocą gestów, ruchów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbuję odwzorować treść opowiadania.
Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące – kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy, mówiąc: kle, kle. Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.
„Ile pszczół?” – odszukaj wszystkie pszczoły, które ukryły się na obrazku i licz głośno.
„Żabka” praca plastyczna. Potrzebne będą: biała i zielona kartka, nożyczki, klej, czarny pisak. Powodzenia!
5.Piątek: WIOSENNY KONCERT.
Gimnastyka poranna:
Koncert na łące – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Patrycji Siewiera-Kozłowskiej. Posłuchaj uważnie utworu czytanego przez rodzica.
Koncert na łące
Dziś na łące, wśród zieleni,
Tam, gdzie kwiatek się czerwieni,
Wielki koncert się odbywa,
Chociaż chór się w trawie skrywa.
Najpierw świerszcze – cyk, cyk, cyk,
Po nich pszczółki – bzyku-bzyk,
Teraz bąk wesoło buczy – żżżżżżż,
Mała mucha też się uczy – bzzzzzzz.
A pod listkiem, tam gdzie mech,
Małych żabek słychać śpiew:
Kum, kum, kum, rech, rech, rech,
Bocian idzie, a to pech!
Bocian przyszedł, ale cóż
– Nie chce żabek zjadać już!
On by chciał też tu na łące
Grać wesoło wielki koncert!
Kle, kle, kle, kle, kle, kle
– Ja też z wami śpiewać chcę!
Spróbuj odpowiedzieć na pytania. Co odbywało się na łące? Jak grały świerszcze / pszczółki / bąki / mucha? – Jak śpiewały żabki / bocian? Rodzic pokazuje obrazki świerszcza, pszczoły, bąka, muchy, żaby, bociana, a dziecko naśladuje ich głosy.
„Co usłyszymy na łące?” zabawy słuchowe.Posłuchaj i naśladuj odgłosy łąki.
Kumkanie żab: https://www.youtube.com/watch?v=lODCveaSlZs
Brzęczenie pszczół: https://www.youtube.com/watch?v=_TPgqc6UX9g
Klekot bocianów: https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
Szum trawy: https://www.youtube.com/watch?v=4432-PJ05BU
Śpiew skowronka: https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u
„Kto się boi deszczu?” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic wyjaśnia dziecku, że skrzydła owadów są bardzo cienkie i delikatne. Gdy zamoczą się w wodzie, utrudniają lub uniemożliwiają latanie, dlatego owady chowają się przed deszczem. Dziecko zamienia się w owady i biega – lata po łące. Gdy usłyszy odgłos deszczu – (Rodzic odtwarza nagranie deszczu lub mówi kap, kap) – musi ustawić się zgodnie z instrukcją: usiąść, stać na baczność, na jednej nodze, pod ścianą itp
„Wiosenny koncert” – zainspirowany utworem „Lot trzmiela”. Improwizacja muzyczna z wykorzystaniem „instrumentów”, jakie posiadamy w domu np. papier, celofan, klucze, łyżki drewniane, miski, tarki, ziarna fasoli, grochu, ryż kasza manna w pojemniku, woda w butelce itp.. Rodzic z dzieckiem razem przygotowują instrumenty, następnie zastanawiają się, jak za ich pomocą naśladować odgłosy owadów lub dźwięki, które można usłyszeć na łące. Tworzą improwizację muzyczną według własnego pomysłu.Miłej zabawy!