11.05-15.05.2020 „Wiosenna łąka”

1.Poniedziałek: ROŚLINY NA ŁĄCE.

Dzień dobry Pszczółko!

Zapraszam Cię na wycieczkę, weź do rączki paski bibuły, chustkę lub chusteczkę higieniczną. Popatrz na filmik, obserwuj przyrodę i tańcz do muzyki, jak Ci w duszy gra.

Posłuchaj wiersza Grażyny Lech Kwiaty na łące, a następnie odpowiedz na pytania.

Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.

O jakim miejscu jest ten wiersz? Jakie rośliny rosły na łące?
Jakie zwierzęta tam przebywały? Jak wyglądała łąka?

„Na łące” zabawa dydaktyczna. Popatrz na obrazek – co widzisz? Spróbuj nazwać rośliny, które poznałeś w wierszu. Przyjrzyj się owadom, które już znasz? Spróbuj odnaleźć owady z poniższych kółeczek na dużym obrazku.

„Kwiaty i słonko” – zabawa ruchowa. Narysuj słoneczko. Jesteś kwiatem. Kiedy rodzic pokaże obrazek ze słoneczkiem wspinaj się stopniowo do góry – kwiat rozkwita. Kiedy rodzic schowa obrazek ze słoneczkiem kwiat się zwija – opadaj coraz niżej.

„Na łące” praca plastyczna.

2.Wtorek: TO, CO LATA NAD ŁĄKĄ.

Gimnastyka poranna:

Pamiętasz, gdzie wczoraj byliśmy na e-wycieczce? Zgadza się na łące! Obejrzyj filmik i przypomnij sobie czym charakteryzuje się łąka i kogo tam możemy spotkać.

„Co lata nad łaką?” rozwiązywanie zagadek.

Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(pszczoła)

Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce.
(biedronka)

Choć jest bardzo mały, z nikim się nie liczy- podstępnie krew pije i okropnie bzyczy. (komar)

Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki.
(motyl)

„Mieszkańcy łąki” –zabawa z sylabami.

  • Podziel nazwy mieszkańców łąki na sylaby.
  • Rodzic dzieli na sylaby nazwy zwierząt, a ty podaj całą nazwę i wskaż właściwy obrazek.

„Ile kropek ma biedronka?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.

Rodzic podaje nazwę zwierząt mieszkających na łące. Naśladuj te zwierzątka np. motyl, pszczoła, żabka, bocian itp. Na hasło Ile kropek ma biedronka? zatrzymaj się, a rodzic wystuka określoną liczbę dźwięków, np. 3. Głośno policz i pokaż na palcach 3.

 „Boćki i żaby” – zabawa ortofoniczna.

Boćki i żaby” Barbara Stefania Kossuth

Rodzic:

Przyleciały boćki zza dalekich mórz, klekotały głośno – wróciłyśmy już!

Dziecko:

Kle, kle, kle! Kle, kle, kle!

Rodzic:

A nad stawem w trawie padł na żabki strach.

Boćki przyleciały! Och, och, ach, ach, ach!

Dziecko:

Kum, kum, kum! Kum, kum, kum!

Rodzic:

Żabki przestraszone hyc! Do wody – hyc!

Boćki chodzą, brodzą…nie znalazły nic!

Dziecko:

Kum, kum, kum! Kum, kum, kum!

Kle, kle, kle! Kle, kle, kle!

Czas na zabawę. Zaproś do wspólnej zabawy najbliższych.

„Pszczółka” -praca plastyczna do wyboru.                         Miłego dnia!

3.Środa: TO, CO PEŁZA PO ŁĄCE.

Zaczynamy od porannej gimnastyki. Dziś nasza przedszkolna piosenka: 

„Żuki, mrówki i dżdżownice” – rozmowa na podstawie ilustracji. Opisz wygląd żuka, mrówki i dżdżownicy. Staraj się mówić pełnym zdaniem.

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem  z wiersza.Rodzicu, przeczytaj dziecku następujący wierszyk wykonując opisane ruchy:

Gąsienica pełza wkoło, żując smaczne liście (udajemy, że zrywamy i zjadamy liście)
Wtem otacza się kokonem (obracamy się)
Czy to widzieliście?
Potem z niego wyskakuje (skok do przodu)
I przeciąga się na boki ( wyciągamy ręce na boki)
Czuje słońce na swych skrzydłach, (spoglądamy w stronę słońca)
Odlatuje pod obłoki (machamy skrzydłami i odlatujemy).

„Gimnastyka na łące” zestaw ćwiczeń.

Zabawa orientacyjno-porządkowaOwady na łące”:  Dziecko porusza się w różnych kierunkach na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na umówiony dźwięk przykuca – owady odpoczywają na kwiatach. Na kolejny dźwięk ponownie się porusza.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Bukiety kwiatów”: Dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schyla się i zrywa kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentuje swój bukiet.

Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Bocian chodzi po wysokiej trawie”: Dziecko chodzi, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

4.Czwartek: TO, CO HASA PO ŁĄCE.

Witam Was kochane Pszczółki. Zaczynamy śpiewem i ruchem. Poskaczemy sobie jak żabki po wiosennej łące. Skacz obunóż, naśladuj kąpanie się żabek, pokaż palcem, że nie boisz się burzy.

Jaki jest morał piosenki? Tak,oczywiście, trzeba słuchać mamy i bardzo jej pomagać. A Ty, jak pomagasz mamie i tacie? 

„Bocian i żabki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na dywanie obręcz lub kilka (z chusty, szalika, sznurka). Dziecko jest żabką. Przy skocznej melodii dziecko skacze „żabim skokiem” pomiędzy obręczami. Na hasło: Bocian! Dziecko szybko wskakuje do najbliższej obręczy.

Zapoznaj się z tekstem i melodią piosenki ,,Bal na łące’’. Spróbuj zapamiętać fragment piosenki.

I Kiedy świeci słoneczko,to na łące, nad rzeczką

świerszcze stroją skrzypeczki do wiosennej poleczki.

II Dylu – dylu już grają,grube bąki śpiewają,

myszki tańczą poleczkę,sapią przy tym troszeczkę.

III A trzy małe biedronki nie chcą tańczyć tej polki

i czekają na walca,aby tańczyć na palcach.

„Na wiosennej łące“– opowieść ruchowa. Rodzic opowiada historię, zaś dziecko za pomocą gestów, ruchów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbuję odwzorować treść opowiadania.

 Jest piękna pogoda, świeci słonko. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto, zajączki skaczą po łące – kic, kic. Żabki pływają w jeziorze – kum, kum. Ptaszki wysoko fruwają po niebie. Bocian dostojnie kroczy, mówiąc: kle, kle. Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze: szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk: kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.

„Ile pszczół?” – odszukaj wszystkie pszczoły, które ukryły się na obrazku i licz głośno.

„Żabka” praca plastyczna. Potrzebne będą: biała i zielona kartka, nożyczki, klej, czarny pisak. Powodzenia!

5.Piątek: WIOSENNY KONCERT.

Gimnastyka poranna:

Koncert na łące – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Patrycji Siewiera-Kozłowskiej. Posłuchaj uważnie utworu czytanego przez rodzica.

Koncert na łące

Dziś na łące, wśród zieleni,

Tam, gdzie kwiatek się czerwieni,

Wielki koncert się odbywa,

Chociaż chór się w trawie skrywa.

Najpierw świerszcze – cyk, cyk, cyk,

Po nich pszczółki – bzyku-bzyk,

Teraz bąk wesoło buczy – żżżżżżż,

Mała mucha też się uczy – bzzzzzzz.

A pod listkiem, tam gdzie mech,

Małych żabek słychać  śpiew:

Kum, kum, kum, rech, rech, rech,

Bocian idzie, a to pech!

Bocian przyszedł, ale cóż

– Nie chce żabek zjadać już!

On by chciał też tu na łące

Grać wesoło wielki koncert!

Kle, kle, kle, kle, kle, kle

– Ja też z wami śpiewać chcę!

Spróbuj odpowiedzieć na pytania. Co odbywało się na łące?  Jak grały świerszcze / pszczółki / bąki / mucha? –  Jak śpiewały żabki / bocian? Rodzic pokazuje obrazki świerszcza, pszczoły, bąka, muchy, żaby, bociana, a dziecko naśladuje ich głosy.

„Co usłyszymy na łące?” zabawy słuchowe.Posłuchaj i naśladuj odgłosy łąki.

Kumkanie żab: https://www.youtube.com/watch?v=lODCveaSlZs

Brzęczenie pszczół: https://www.youtube.com/watch?v=_TPgqc6UX9g

Klekot bocianów: https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

Szum trawy: https://www.youtube.com/watch?v=4432-PJ05BU

Śpiew skowronka: https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u

„Kto się boi deszczu?” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic wyjaśnia dziecku, że skrzydła owadów są bardzo cienkie i delikatne. Gdy zamoczą się w wodzie, utrudniają lub uniemożliwiają latanie, dlatego owady chowają się przed deszczem. Dziecko zamienia się w owady i biega – lata po łące. Gdy usłyszy odgłos deszczu – (Rodzic odtwarza nagranie deszczu lub mówi kap, kap) – musi ustawić się zgodnie z instrukcją: usiąść, stać na baczność, na jednej nodze, pod ścianą itp

„Wiosenny koncert” – zainspirowany utworem „Lot trzmiela”. Improwizacja muzyczna z wykorzystaniem „instrumentów”, jakie posiadamy w domu np. papier, celofan, klucze, łyżki drewniane, miski, tarki, ziarna fasoli, grochu, ryż kasza manna w pojemniku, woda w butelce itp.. Rodzic z dzieckiem razem przygotowują instrumenty, następnie zastanawiają się, jak za ich pomocą naśladować odgłosy owadów lub dźwięki, które można usłyszeć na łące. Tworzą improwizację muzyczną według własnego pomysłu.Miłej zabawy!

Możliwość komentowania jest wyłączona.