2.04.2021 W wielkanocnym koszyczku-6l-MISIE

W wielkanocnym koszyczku

„Tradycja- co to jest?”

Tradycja to zbiór wszystkich naszych zachowań, zasad, które wciąż powtarzamy, na przykład, co roku w święta. Lubimy je. One nas charakteryzują i łączą. Przekazujemy je z pokolenia na pokolenie. To znaczy, że o jakiejś tradycji, dowiecie się np. od waszych rodziców, a oni dowiedzieli się o niej od waszych dziadków. Tradycją jest na przykład święcenie koszyczków wielkanocnych.

Pytamy dzieci, czy znają inne tradycje. W razie kłopotów, podpowiadamy 😉

Koszyczek do święconki

(Można wykonać podczas przygotowywania koszyczka do święconki)

Stawiamy przed dzieckiem (najlepiej udekorowany) koszyk wielkanocny. Wszystkie elementy potrzebne do włożenia do koszyczka obok. Dziecko wkłada je po kolei a rodzic wyjaśnia ich symbolikę.

Jajko- symbol nowego życia, odrodzenia. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole i składamy sobie życzenia.

Baranek- symbol zmartwychwstania Jezusa

Chleb- symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek

Sól- symbol gościnności. Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło

Kiełbasa- symbol obfitości i dostatku

Ser- symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach)

Ciasto- symbol naszych umiejętności i talentów

Chrzan- symbol zdrowia i siły fizycznej

Elementy dekoracyjne

Palma- by chroniła nas od nieszczęść i chorób

Biała serwetka- by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca

Coś zielonego- nadzieja

Masażyk relaksacyjny

(Wykonujemy na plecach dziecka. Po skończonym masażyku proponuję zamianę ról😊 )

Stary niedźwiedź mocno śpi i o świętach śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Wielkanocne obliczenia- zabawa matematyczna

(Przygotujcie liczmany, mogą to być kredki, nakrętki od butelek, klocki. Przeczytajcie treść

zadań. Zadaniem dziecka jest ułożyć odpowiednią liczbę liczmanów i przeliczyć)

  • W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia

Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło

do świątecznego śniadania?

  • Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł

Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?

  • Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
  • Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4

fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na

palmie?

Zabawa muzyczno-ruchowe przy piosence.

(Piosenka o zajączku z dnia wczorajszego)

Poruszaj się po pokoju w rytm piosenki. Na przerwę w muzyce rodzic klaszcze kilka

razy w dłonie. Dziecko musi tyle samo razy podskoczyć. W kolejnych powtórzeniach

umówcie się na inne ruchy, np. skakanie na jednej nodze, pajacyki , naprzemienne

skłony w lewą i prawą stronę itp.

„Wielkanoc u Języczka” – zabawa logopedyczna

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto.

Najpierw do miski ( dzieci robią z języka „miskę”- przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło(wysuwają język z buzi, a potem go chowają , przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu).

Następnie rozbija jajka (otwierają szeroko buzię, kilkakrotnie uderzają językiem w jedno miejsce na podniebieniu).

Wszystkie składniki mieszają( obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera.

Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia- polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu, w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami(dotykają językiem każdego ząbka najpierw na górze, a potem na dole).

Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa( wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody ), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna(oblizuje wargi ruchem okrężnym).

 Następnie Pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwa język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły(wdychają powietrze nosem, wydychają buzią).

Potem rysują na jajkach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym).

Zaplata jeszcze koszyk wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust ) i już wszystko do świąt przygotowane.

Cieszy się Pan Języczek( uśmiechają się szeroko, nie pokazując ząbków), bo może już świętować.

Zagadki

Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny …(mazurek)

W jakim dniu ,czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki,

a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki.  (baranek)

Ma skorupkę tak jak orzech,

ale bardzo, bardzo cienką

Na śniadanie zjeść je możesz,

raz na twardo, raz na miękko, (jajko)

Gdy ciepły marzec powróci z wiosną

Małe puchate na wierzbach rosną, (bazie)

Możliwość komentowania jest wyłączona.