06-10.04.2020 „Czekamy na Święta Wielkanocne”

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci!

Życzę Wam zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych oraz słodkich prezentów do wielkanocnego zajączka.

POZDROWIENIA OD KURCZAKA WIELKANOCNEGO

1.Poniedziałek: WIELKANOCNE ZWYCZAJE

Rozpoczynamy naszą ulubioną piosenką gimnastyczną: https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

Posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica:

„Wielkanocne zajączki” Małgorzata Lewicka
Pytał raz zająca zając,
kręcąc noskiem i wzdychając:
„Powiedz, drogi przyjacielu,
wszak na rzeczach znasz się wielu,
co dać dzieciom na Wielkanoc:
czy marchewkę, świeże siano,
pęk sałaty lub kapustę?
Martwię się już tak od szóstej!”.
A przyjaciel tak mu powie:
„Po co tracić czas i zdrowie!
Schrup marchewkę lepiej sam,
bo ja inny pomysł mam.
Zajączkowa niespodzianka
wielkanocna to pisanka!
Sposób prosty, mówię z góry:
trzeba jajko wziąć od kury
i na twardo ugotować.
Gdy ostygnie, pomalować,
w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.
Ej, ucieszą się dzieciaczki!
Napisz jeszcze swe życzenia –
wielkanocne pozdrowienia.
Wszystko już kolego wiesz,
więc do pracy teraz spiesz”.
Pomknął ucieszony zając
ważne słowa powtarzając.
A w świąteczny ciepły ranek
wszystkie dzieci roześmiane
otrzymały niespodzianki:
dyngus, bazie i pisanki.
Wraz z żółtymi żonkilami
mała kartka z życzeniami:
Niech dziś dla wszystkich dzieci
wielkanocne słonko świeci.
Dla starszaka i dla brzdąca
pozdrowienia od ZAJĄCA.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
Jaki kłopot miał zajączek? Jaką radę dał mu kolega? Jak robi się pisanki? Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?

„Już niedługo święta” – rozmowa na podstawie doświadczeń dzieci.

Porozmawiaj z rodzicami lub starszym rodzeństwem o tym, jak ludzie przygotowują się do świąt wielkanocnych (porządki, gotowanie tradycyjnych potraw, zwyczaje -święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus).

„Zajączki do domu” – zabawa ruchowa na czworakach.

Połóż na podłodze gazetę, to będzie norka zajączka. Usiądź w norce w siadzie podpartym. Na sygnał rodzica „Zajączki na spacer!” poruszaj się na czworakach skokiem zajęczym wkoło norki. Na hasło: „Zajączki do domu!” – wracaj do norki.

„Wielkanocne zwyczaje” – klasyfikowanie obrazków.

Wybierz te obrazki, które kojarzą Ci się ze Świętami Wielkanocnymi, uzasadnij swój wybór. Do jakich świąt pasują pozostałe obrazki?

„Wielkanocna girlanda”- praca plastyczna. Potrzebujemy: kolorowy papier, szablon zajączka, nożyczki, wełnę, sznurek lub wstążkę. Udekorujcie swój pokój na Wielkanoc. Zając na pewno się ucieszy 🙂

2.Wtorek: PISANKI

Gimnastyka poranna z trenerem: https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&pbjreload=10

Nie wyobrażamy sobie Bożego Narodzenia bez choinki i nie ma mowy o Wielkanocy bez kolorowych jajek. Zajmują one honorowe miejsce, zarówno w koszyczku ze Święconką, jak i na wielkanocnym stole. Od najdawniejszych czasów jajko uchodziło za symbol odrodzenia, nowego  życia, zdrowia, młodości i powodzenia. Pisanka to nazwa jaja zdobionego różnymi technikami.

„Przygoda Zajączka”-historyjka obrazkowa.Spróbuj opisać co dzieje się na obrazku i ustalić kolejność zdarzeń.

Nauka świątecznej piosenki:  www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

Tekst piosenki:

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! /x4

  1. Wskoczył zając do kurnika,
    Zebrał jajka do koszyka.
    Z nich pisanki zrobił sam
    I w ogródku schował nam.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

  1. Już pisanki znaleźliśmy,
    Były w trawie i wśród liści.
    Ozdobimy nimi dom,
    Bo pisanki po to są.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

„Ozdabiamy pisankę-zabawa konstrukcyjna. Ułóż dużą pisankę z dostępnych klocków, zabawek, klamerek itp.Zaproś do zabawy najbliższych.

Propozycje prac plastycznych do wyboru:

3.Środa: WIELKANOCNE ZWIERZĄTKA

Czas na poranną gimnastykę. Dziś wykorzystajcie kartę z zadaniami.

„Zajączki” – zabawa paluszkowa. Czas rozgrzać wasze paluszki i utrwalić liczenie. Palce ręki będą udawały zajączki, które chowają się według treści zabawy.

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.

Kalambury „Przygotowanie do świąt” – przedstaw ruchem czynność, jaką wykonujesz w domu przed świętami (odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów). Rodzic odgaduje jaka to czynność. Następuje zamiana ról.

„Wyścig zajączków”- zabawa ruchowa z elementem skoku. Rodzic wyznacza linię startu i mety. Dziecko na sygnał skacze obunóż do linii mety.

Zagadki wielkanocne:

– Ma długie uszy, futerko puszyste.
Biega kicając to właśnie jest… (zając)

– Ma żółte puszyste piórka,
jego mama to kurka. (kurczak)

-Leżą w koszyczku, pięknie ułożone, kolory i wzory, mocno ozdobione. (pisanki)

-Ma skręcone rogi, złotem malowane, stoi z chorągiewką, wśród barwnych pisanek. (baranek)

-Jest cały z czekolady, w świąteczny poranek z kurczaczkiem i barankiem stoi wśród pisanek. (zajączek)

-Na wielkanocnym stole to ona króluje. Polana słodkim lukrem i gościom smakuje. (babka wielkanocna)

-Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce i jarzyny (koszyk)

Zobaczcie, jakie piękne zajączki. Wybierzcie te, które podobają się Wam najbardziej i spróbujcie zrobić z rodzicami. Powodzenia!

4.Czwartek: KOSZYCZEK WIELKANOCNY

Poranna gimnastyka. Pszczółki, pamiętacie piosenkę „Idę sobie?”. Zaproście najbliższych do wspólnej zabawy.

,,Wielkanocny koszyczek” – posłuchaj wiersza i porozmawiaj z rodzicami na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych. Dowiedz się, co znaczy słowo „święconka”.

,,Wielkanocny koszyczek” Zbigniew Domitroca

W małym koszyczku
Dużo jedzenia,
Które niesiemy
Do poświęcenia:

Chleb i wędlina,
Kilka pisanek
Oraz cukrowy
Mały baranek.

Drożdżowa babka,
Sól i ser biały,
I już jest pełny
Koszyczek mały.

Tradycyjny koszyk wielkanocny. Co znajdziemy w koszyku wielkanocnym? Obejrzyj krótki film, w którym znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

„Wyścig z jajkami” – zabawa ruchowa. Połóż na łyżce coś co przypomina jajko np. piłeczkę, klocek, pomponik. Spróbuj z „jajkiem” na łyżce dojść do wyznaczonego miejsca i wrócić. Zaproś do zabawy rodzinę i zróbcie wspólny wyścig.

„Poszukiwanie jajek” – gra rodzinna. Pochowaj w różnych miejscach domu czekoladowe jajeczka (możesz je zastąpić papierowymi, plastikowymi lub prawdziwymi pisankami). Dla każdego uczestnika zabawy przygotuj również koszyczek (może być pudełko) do zbierania jaj. Podczas zabawy dzieci przeszukują każde pomieszczenie domu, by znaleźć ukryte skarby. Wygrywa ten, kto uzbiera najwięcej jaj.

KARTY PRACY:

„Pisanki z balonów”potrzebujemy balony, pisaki i dużo wyobraźni! Stwórzcie piękne balonowe pisanki.

Jeśli nie macie balonów, może spodobają się Wam inne propozycje. Miłego dnia!

5.Piątek ŚMIGUS DYNGUS

Dziś ostatnie zajęcia przed Wielkanocą. Poznamy zwyczaj związany z 2 dniem świąt- Śmigus dyngus. Spójrz na obrazki i powiedz, co się na nich dzieje. Rozmowa na temat tradycji oblewania się wodą.Wyjaśnienie słowa śmigus-dyngus.

Posłuchaj wiersza „Śmigus–dyngus” Marii Terlikowskiej i piosenki.

Wie o tym Tomek i Ewa,
Że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
Oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
Dla żartu.
Dla śmiechu.
Troszeczkę.
Bo może wiatr chmurę przywieje
I wszystkich was deszczem
Poleje?

Już w niedziele „Śniadanie wielkanocne”. Pamiętacie, że jajko jest jednym z najważniejszych symboli tych świąt? Przygotujcie piękne pisanki, a potem zjedzcie jajka, bo są bardzo zdrowe. Pomagają Wam rosnąć,mają witaminy, wzmacniają kości i zęby. Spójrzcie, czym można barwić i dekorować jajka. A jakie macie swoje pomysły? Zaproście do wspólnej zabawy najbliższych.

Możliwość komentowania jest wyłączona.