05.05.-08.05.2020 „Lubimy książki”

1.Wtorek: W KSIĄŻKACH ZNAJDZIESZ WSZYSTKO

Dzień dobry Pszczółki!

Rozpoczynamy naszą przedszkolną piosenką gimnastyczną:

Co to jest? Spróbuj rozwiązać zagadkę, a dowiesz się jaki jest temat zajęć.

„Choć nie ma zamka ani kluczyka,
często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
wierszyków, bajek i opowieści.”

Poproś rodziców o przeczytanie wiersza „Ja jestem książka” T.Kubiaka.

„Książki i książeczki” zabawa dydaktyczna-klasyfikowanie przedmiotów.

Poszukaj rożnych książek, które posiadasz w domu, pooglądaj je z rodzicami. Odpowiedz na pytania: Czym różnią się od siebie te książeczki? Czy są tej samej grubości? Które są duże, a które małe? Czy mają takie same kolory? Co można znaleźć w książkach? Która jest twoją ulubioną i dlaczego?

„Liczymy książki” zabawa matematyczna. Policz, ile masz dużych książek, a ile małych, która jest największa, a która najmniejsza. Sprawdź, która jest lekka, a która ciężka.

„Jak powstaje książka? Jakie są jej rodzaje? (poznanie różnorodnych rodzajów książekdla dzieci, dla dorosłych, albumy, książki tematyczne np.kucharskie, podręczniki, e-booki itp.). Obejrzyj krótki film.

,,Tajemnicza książka”- zabawa ruchowa. Weź książkę i połóż ją na głowie, staraj się ją utrzymać w pozycji podczas wykonywanie ćwiczeń: obróć się, tańcz, idź bokiem, spróbuj usiąść itp. Powtarzamy zabawę kilka razy.

2. Środa: BAJKOPISARZ.

Na początek nasza ulubiona piosenka z przedszkola. Śpiewajcie i pokazujcie. Zaproście do wspólnej zabawy najbliższych.

Posłuchaj wiersza i  spróbuj odpowiedzieć na pytania.

„ Bajkopisarz” Z.Dmitroca

Pisarz bardzo lubi ciszę, wtedy dobrze mu się pisze.
Teraz już nie skrobie piórem, tylko stuka w klawiaturę.

Czym zajmuje się pisarz? W jakiej atmosferze lubi pracować pisarz? Dlaczego? W jaki sposób, czym pisali pisarze dawniej, a czym teraz?

Zagadki-posłuchaj i powiedz o kim mowa.
1.Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
2.Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
3.Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
4.W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
5.Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)

Zabawy rytmiczne przy piosence „Krasnoludki”. Naśladuj ruchem treść piosenki i  wyklaszcz refren.

„Bajkopisarz” zabawa paluszkowa. Rodzic recytuje rymowankę, a dziecko ruchem naśladuje treść wiersza.

Pisarz bardzo lubi ciszę,        Palcami obu rąk masuje lekko płatki swoich uszu.

wtedy dobrze mu się pisze.   Na stole kreśli ręką wiodącą literopodobne wzorki.

Teraz już nie skrobie piórem, Palcami obu rąk „drapie” w stół.

Tylko stuka w klawiaturę.       Stuka kolejno palcami obu rąk w stolik.

„Układamy książki na półkach” zabawa dydaktyczna. Rodzic proponuje dziecku zabawę w układanie książek na półce. Zadaniem dziecka jest przyniesienie i postawienie tylu książek na półce, ile powie rodzic. Mówi np.: Przynieś i postaw 2 książki. Przynieś i postaw1 książkę. Ile teraz jest książek na półce? Przynieś jeszcze dwie książki. Policz wszystkie książki na półce. Przynieś jeszcze 1 książkę. Ile ich jest razem? (6). Klaśnij  6 razy. Podskocz 6 razy. Pokaż 6 paluszków.

„Zakładka do książki” praca plastyczna. Spróbuj wykonać zakładkę do książki. Spójrz, jak można ją zrobić i do dzieła! Zaproś do wspólnej pracy najbliższych 🙂

3.Czwartek: ROBIMY KSIĄŻKĘ

Gimnastyka poranna:

Poproś rodzica o przeczytanie wiersza. Słuchaj uważnie i spróbuj odpowiedzieć na pytania poniżej.

„Skarga książki” Jan Huszcza
Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się na klucz zamknę w szafie.

Gdzie mieszka książka z wierszyka? Czy dzieci ją lubią pożyczać i czytać?
Jak dzieci traktują książkę? Czy książka jest z tego zadowolona?
Co zrobi, jeśli dzieci dalej ją będą tak traktować? Czy ty szanujesz swoje książeczki?

„Jak należy dbać o książki?” poproś rodzica o przeczytanie wiersza, a następnie obejrzyjcie krótki film.

Zasady korzystania z książek.

„Jesteśmy bohaterami z bajek” – zabawa ruchowa. Rodzic wypowiada nazwę postaci z bajki (np.śpiąca królewna, smok wawelski, kot w butach, krasnoludek, wilk), a zadaniem dziecka jest zaprezentować tę postać ruchem, mimiką. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zmiana ról.

„Robimy książkę ”zabawa plastyczna. Narysuj obrazki do ulubionej bajki lub stwórz z rodzicem swoją książkę.

4.Piątek: KĄCIK KSIĄŻKI

Gimnastyka poranna: „Krasnoludek” Zaproś rodzinę do wspólnej zabawy.

Pszczółki, czy znacie miejsca, gdzie jest dużo książek w jednym miejscu? Tak, to biblioteka i księgarnia. Czym różnią się te miejsca? Jeśli nie wiecie, poproście rodziców o wyjaśnienie.

Posłuchaj bajki o przygodach Kici Koci w bibliotece lub poproś rodzica o przeczytanie.

„Zabawy  w księgarnię” pobaw się w domu w sklep  z książkami. Wyznacz rolę sprzedawcy oraz klientów księgarni. Poukładaj książki na stoliku i zaproś rodzinę na zakupy.

,,W księgarni”- zabawy ruchowe. Dziecko kładzie się na dywanie na boku, na hasło rodzica ,,Książki się otwierają!”- dz. przechodzi do leżenia na boku wyciągając na boki ręce i nogi; na hasło: ,,Kartki się przewracają!- klaszcze w dłonie, na hasło: ,,Książki się zamykają”- dz.powraca do pozycji wyjściowej- leży na boku, gdy rodzic powie ,,Książki stoją na regale, dz.przechodzi do stania na baczność.

Posłuchaj piosenki „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”.  Miłego dnia!

Możliwość komentowania jest wyłączona.